BICARA MENGUNDANG

Assalamualaikum wrt wbrt dan salam sejahtera.Bismillah hirohma nirahim.
Selamat datang diucapkan kepada para pengunjung ke blog rasmi persatuan penulis Budiman atau ringkasnya BUDIMAN. Blog ini menyediakan pelbagai informasi tentang dunia persuratan Melayu di tanah air, khususnya yang melibatkan perkembangan dan kegiatan BUDIMAN dalam usahanya menyumbang kepada perkembangan dan pemerkasaan persuratan Melayu di negara ini.Para pengunjung dijemput berkongsi maklumat, pandangan dan buah fikiran dan jika berminat boleh terlibat sebagai anggota dalam persatuan ini sebagai ahli.disediakan dalam blog ini pelbagai ruang yang memberi ruang dan peluang kepada ahli-ahlinya berkarya, meluahkan pelbagai pandangan, informasi kegiatan, isu, seminar dan persidangan dan berbangai lagi.Blog ini bukan berasaskan keuntungan atau populariti masa, sebaliknya lebih mementingkan khidmat peradaban yang bergerak ke arah pengupadayaan persuratan Melayu. Semoga usaha kecil persatuan ini dapat membuah hasil dan dapat dipetik pula oleh generasi bangsa pada masa hadapan.

Isnin, 2 Ogos 2010

SEMINAR KESUSAS MELAYU MUTAKHIR


Persatuan Penulis Budiman (BUDIMAN) dengan kerjasama Kursi Tun Abdul Ghaffar, UPSI telah menganjurkan Seminar Kesusasteraan Mutakhir sempena pelancaran Buku antologi Tanduk Sumbing pada 31 Julai 2010 (Sabtu). Barisan ahli panel yang terlibat ialah:
1) Dr Mawar Shafei yang menganalisis perkembangan terbaharu novel Melayu khususnya yang melibat novelis wanita angkatan baharu.
2)Nisah Harun dari Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN)membentangkan perkembangan terbaharu novel fiksyen sains di Malaysia.
3) Mohd Daud mohamad, Ketua Bahagian Teori dan Kritikan Sastera (DBP)membincangkan perkembangan cerpen,
SM Zakir (PENA) membincangkan pengaruh pascamodenisme dalam cerpen Melayu
4) Hj Naffi Mat (UPM) membincangkan perkembangan mutakhir kesusasteraan Melayu khususnya yang melibatkan peranan SITC-UPSI.
5) Prof Zakaria Ali membincangkan perkembangan puisi
6) A.Halim Ali (Ketua 1, Budiman) mengulas puisi dalam antologi Tanduk Sumbing
7) Ariff Muhammad (Budiman) menganalisis cerpen dalam antlogi Tanduk sumbing
8) Dr Azhar Wahid (Budiman) menganalisis novel Hembusan Rindu karya Ismail Man

Semianr ini disertai hampir 300 peserta yang terdiri daripada mahasiswa/i, pelajar sekolah, kaki tangan UPSI, peminat sastera dan juga ahli-ahli Persatuan Penulis Budiman Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan