BICARA MENGUNDANG

Assalamualaikum wrt wbrt dan salam sejahtera.Bismillah hirohma nirahim.
Selamat datang diucapkan kepada para pengunjung ke blog rasmi persatuan penulis Budiman atau ringkasnya BUDIMAN. Blog ini menyediakan pelbagai informasi tentang dunia persuratan Melayu di tanah air, khususnya yang melibatkan perkembangan dan kegiatan BUDIMAN dalam usahanya menyumbang kepada perkembangan dan pemerkasaan persuratan Melayu di negara ini.Para pengunjung dijemput berkongsi maklumat, pandangan dan buah fikiran dan jika berminat boleh terlibat sebagai anggota dalam persatuan ini sebagai ahli.disediakan dalam blog ini pelbagai ruang yang memberi ruang dan peluang kepada ahli-ahlinya berkarya, meluahkan pelbagai pandangan, informasi kegiatan, isu, seminar dan persidangan dan berbangai lagi.Blog ini bukan berasaskan keuntungan atau populariti masa, sebaliknya lebih mementingkan khidmat peradaban yang bergerak ke arah pengupadayaan persuratan Melayu. Semoga usaha kecil persatuan ini dapat membuah hasil dan dapat dipetik pula oleh generasi bangsa pada masa hadapan.

Selasa, 1 Mac 2011

HASIL DISKUSI INTERLOK

Diskusi novel Interlok yang dianjurkan pada 24 Januari 2011 dengan kerjasama Perpustakaan Tuanku Bainun UPSI mendapat sambutan yang menggalakkan. Seramai 241 peserta yang terdiri daripada pelajar pelbagai kaum, pensyarah, wartawan dan peminat sastera dari Kuala Lumpur hadir dalam diskusi ini. Akhbar Berita Hairan telah menyiarkan liputan diskusi pada 28 Januari 2011. Ketua 1, Dr Abdul Halim Ali terlibat sebagai salah seorang panel diskusi selain daripada Mana Sikana dan Profesor Emeritus Dato' Dr. Mohd Yusof Hassan.
Diskusi kali ini telah mempertegaskan bahawa pertama, novel Interlok tidak perlu dipinda, kerana kandungan tidak mengandungi elemen yang sensitif. Perkara paria yang dipertikaikan oleh segelintir orang-orang India adalah suatu realiiti yang terstruktur dalam masyarakat India di India itu sendiri. Itulah hakikat sejarah. Kedua menyatakan kekesalan terhadap tindakan membakar novel dan gambar SN Abdullh Hussain. Ketiga, Tindakan mnembantah penggunaan novel ini tidak diasaskabn pada landasan akademik dan metod kritik sastera yang betul.
Hakikatnya, novel Interlok menurut Dfr. Abdul Halim Ali memberi kemenangan kepada masyarakat India itu sendiri menerusi watak Ramakrishsnan dan juga watak Maniam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan